Jedno z naczelnych bóstw słowiańszczyzny, często pełniący funkcję zwierzchnika nad innymi bóstwami (podobnie jak np. Zeus czy Odyn, niestety bogowie słowiańscy nie są tak znani). Jego towarzyszką jest Perperuna, utożsamiana zazwyczaj z siłami płodności. Imię Perun powinno Wam się oczywiście z czymś kojarzyć, a mianowicie z piorunem, gdyż bóg Perun jest m.in. władcą piorunów. Paradoksalnie jednak to jego imię jest chronologicznie pierwotne, natomiast nazwa zjawiska atmosferycznego wtórna – inaczej rzecz ujmując, najpierw „istniało” bóstwo zwane Perunem, a dopiero od jego imienia zjawisko atmosferyczne przyjęło swoją nazwę.
W przypadku Peruna istnieje bogaty zbiór materiałów folklorystycznych, przekazów ustnych, nieco pisanych. Badacze odnajdują je na terenie właściwie całej słowiańszczyzny, a także u ludów bałtyckich. Ten niewątpliwy atut może nastręczać jednak pewnych problemów. Aleksander Bruckner dowodzi, że Perun (przynajmniej pod tym imieniem) znany jest jedynie na Rusi. Kompletnie nie zgadza się z takim postawieniem sprawy Aleksander Gieysztor udowadniając, że i na innych słowiańsko-języcznych terenach można odnaleźć bóstwa tożsame z Perunem (np. Perkun występujący w wierzeniach Bałtów, że przytoczę tylko najprostszy, najbardziej oczywisty przykład). Sam trzon „per” (względnie „perk”) oznacza po prostu „uderzać”, tak więc perun (perkun i pochodne) to po prostu „osoba, która uderza” – a uderzają również pioruny, stąd już prosta analogia do zjawiska atmosferycznego. Głębsze dociekania słowotwórcze pozostawmy językoznawcom, a niezaspokojonych w tej kwestii odsyłam do wspomnianych wyżej badaczy.
Perun, jako się rzekło, jest bogiem piorunów, a szerzej ujmując niebios i atmosfery jako takiej (jego dualistycznym przeciwstawieniem jest Weles, pan podziemi i zaświatów). Łączy w sobie funkcje bóstwa sprawującego władzę nad prawem, a także bóstwa militarnego, związanego z siłą – w różnych okresach historycznych często jedna z funkcji przeważa nad drugą (np. po X wieku Perun był szczególnie utożsamiany z wojskiem, powoływali się na niego słowiańscy wojownicy). Perun w mitologii często ukazywany jest w zmaganiach z Wijem (wężem, smokiem, względnie innym morskim potworem) jako metafora walki dobra ze złem, analogicznie zresztą do innych mitologii (Zeus – Tyfon, Marduk – Tiamat). Jego podobieństwo z nordyckim Thorem również może nie być przypadkowe – istnieją przypuszczenia jakoby nastąpiła w pewnym stopniu „wymiana” wierzeniowa pomiędzy ludami słowiańskimi i nordyckimi (aczkolwiek od kogo do kogo, to już trudno ustalić). Personifikacją Peruna w naturze jest dąb (łac. querkus) oraz zwierzęta, takie jak byk, wół, baran, czy gołąb. Miejsca, w które uderzył piorun (szczególnie drzewa czy kamienie) są uznawane za uświęcone. Również pozostałości po takim wydarzeniu nabierają szczególnych właściwości (stają się apotropeionami) – fragmenty głazów, ostro zakończone i przypominające groty strzał, są bardzo cennym znaleziskiem i mogą pomagać w różnych sytuacjach, np. gdy krowa nie chce dawać mleka, należy pocierać jej wymiona takim odłamkiem. W ten sposób wiąże się również Peruna z bronią, jaką są łuk i strzały. Jednym z atrybutów tegoż bóstwa jest topór, który posiada tym samym pewne właściwości magiczne i może być wykorzystywany w celach ochronnych przed chorobą i siłami nieczystymi. Topór kładzie się pod łoże kobiety rodzącej lub np. na pole w czasie siewu, by chronił przed gradem. Istnieje również zwyczaj uderzania się po głowie kamieniem (względnie żelazem) po tym, jak rozlegnie się pierwszy wiosenny grzmot.
Z postacią Peruna związane są także różnorakie rytuały. Najpierw jednak opiszę pokrótce ten, który dotyczy Peruna pośrednio, gdyż jest związany z jego towarzyszką, Perperuną. Otóż w krajach południowosłowiańskich podczas klęski suszy istnieje obyczaj, podczas którego tańczące dzieci wybierają młodą, niedojrzałą i niegotową do zamążpójścia dziewczynę (dodatkowy atut to sytuacja, gdy jest to ostatnie dziecko kobiety przed utratą płodności) i nieszczęsne to dziewczę, nagie, ubrane tylko w kwiaty, zioła i liście, udając się z tańcem przez wieś jest polewane wodą przez staruchy i gospodynie. Dziewczyna ta jest znana w różnych krajach pod takimi imionami, jak Perepuna, Peperuna (Bułgaria i Macedonia), Perperuna (Grecja), Perperona (Albania), Pirpiruna (Rumunia). W ruskiej mitologii natomiast pojawia się zagadkowe bóstwo Perepłuta, które również może mieć związki z opisywaną postacią dziewczyny.
Nie bez powodu wspominam o tym obrzędzie mającym na celu przerwanie suszy i przywrócenie opadów deszczu. Perun bowiem, jak już było wspominane, przeciwstawiany jest postaci Żmija, blisko związanego z wodą. W Serbii i Bułgarii występuje obrzęd, odprawiany 14 kwietnia (na św. Jeremiasza) polegający na wyganianiu żmij przez młodzież w celu uzyskania opadów – przepędza się używając specjalnych dzwonków oraz określonych pieśni, lub zabijając gada narzędziem albo ogniem kultowym. Na obszarze Serbii występuje obrzęd, podczas którego dziewczyny ozdabiają główny dąb we wsi, prosząc o żyzność pól, jeden z gospodarzy odprawia ofiarę z barana (na obszarze Macedonii z byka), zbierana jest do otworu pod dębem krew ofiarna, zakopywane są określone części zwierzęcia ofiarnego (uszy, nogi), następnie ucztuje się spożywając m.in. mięso ofiary czy obrzędowe kołacze (pieczywo, jako bezpostaciowe ciasto przemienione w magicznym piecu pod wpływem ognia, ma bardzo silne właściwości magiczne), którymi dzieli się wspólnota.
W celach magicznych wykorzystuje się również faunę i florę, które utożsamiane są z magiczną mocą Peruna (byk, wół, baran, gołąb, indyk, dąb, żołędzie). Na Żmudzi w celu przywołania deszczu wiesza się skórę baranią. Aby uzyskać dobre plony orze się pole nocą ze wchodu na zachód przy pomocy czarnych wołów, a pod koniec zakopuje się czarnego koguta (lub dwa – jako uosobienie dwóch braci). Gołębie natomiast podlegają szczególnemu tabu, należą do magii miłości i z tego powodu objęte są zakazem spożywania.
Perun powinien też kojarzyć się z pozycją 'na pioruna’..ona leży, on ją perk… grzmoci.
świetny wpis dużo można się dowiedzieć ale mam nadzieje że to nie wszystko 😀 , świetny ten toporek na końcu jest gdzie można taki dostać ;d ?
Szkoda, że chrystianizacja Polski zniszczyła nasze dziedzictwo, nasze zwyczaje i być może źródła pisane
A do jakiego wpisu odsyła autor w związku z apotropeionami? 🙂
Oczywiście do tekstu o apotropeionach, który znajduje się w zakładce Życie Słowian –< Inne.
Tutaj link bezpośredni – https://blog.slowianskibestiariusz.pl/zycie-slowian/inne/apotropeion/
Nie wiem czy zwróciliście uwagę, ale nie ma tu imienia Boga, który był odpowiednikiem Pieruna/Pioruna (bo taka jest właściwa nazwa) na ziemiach dzisiejszej centralnej i południowej Polski. Chodzi tu oczywiście o Jasza/Jesse. Autor odwołuje się do źródeł Słowian Wschodnich i Południowych, a o Słowianach Zachodnich – cisza. A wystarczy tylko troszeczkę poszperać:
– Koźmińczyk (ur.1370, zapis: 1405-1412),(bóg Yassa, żywy obrzęd na wiosnę).
– Statua provincialia (1420), (Yassa).
– Sermones Cunradi (1423), (Yassa/Ysaya).
– Postilla Husitae przed (1450) (Yesse).
– Glosa przy S.Adalberti (vita ~1450), (agyejsze).
– Roczniki Długosza (1455), (bóg Jowisz-Jessa).
– Kronika Miechowity (1521), (Jessa).
– Kronika Polska[…] Stryjkowski (1574), (Jessa).
– Kronika Gwagnina (1578), (Jossa).
pozdrawiam autora i życzę powrotu do naszych Bogów, Rusini i Bałtowie sami sobie poradzą 😉
Ja tutaj z Youtuba:Legendy Polskie. Film Jaga. Allegro
Człowiek uczy się każdego dnia.
Patrz ja tu akurat też za tym poszłam 😀
He he jaki ja:)
Mnie również ten filmek tu ściągnął i teraz zainarysował słowiańską kulturą starożytną
Odyn…odin(rus. jeden,każdy),jeden,jedyny,ten właściwy…bóg bogów?… nordycki/germański?;-).Kolejna niemiecka manipulacja.To bóg wszystkich bogów północnych szczepów słowian m.in. Normanów…
Ta wypowiedź jest tak bardzo niezrozumiała, że się człowiek zastanawia, czy to na pewno po polsku jest. Co jest niemiecką manipulacją? Odyn? Znaczenia słowa 'odin’? Że nordycki łamane na germański. I kto jest bogiem wszystkich bogów północnych szczepów Słowian, m.in. Normanów? Odyn czy Perun, z artykułu? W całej wypowiedzi nie ma ani jednego czasownika… Jakieś przypadkowe hasła rzucone niedbale. Nawet mnie te hasła trochę zainteresowały i chcę wiedzieć, jaki mają ze sobą związek, ale boję się, że to tylko hasztagi, słowa kluczowe kogoś, kto autorowi strony po prostu dobrze życzy.
Indyk utożsamiany z mocą Peruna? Indyk jest ptakiem północnoamerykańskim z pochodzenia! Aż mi się „Amerykańscy Bogowie” przypomnieli 🙂
Witam
Świetny opis ale tradycyjny Tradycyjnie już wrzucam swoje „trzy grosze” W „wielowymiarze” to wygląda trochę inaczej…. Pe – ron (bo nad torami) Pe – run (bo nad biegnącym) Chłopczyk powie „niebo” dziewczynka powie „chmura” a ja mówię „czas” Perun jest personifikacją Czasu (stąd dąb) Odniesienie do wojska? Ci co byli wiedzą co mam na myśli pisząc że tam „wszystko musi być na czas” Prawda? Czyli dobre efekty przynosi spojrzenie na Słowian „od środka” Tak jak z wojskiem Słowianie to nie są „moje klimaty” jestem tu gościnnie mogę się mylić Prawda? Pozdrawiam
Jeśli chodzi o lud zamieszkujący nad morzem to lepsze „efekty” daje powrót do pierwotnej nazwy czyli Bautowie a konkretnie Bau – ci Wywodzą się od Akadyjczyków , ich bogini Bau też nosiła „czapkę z rogami” (bogini!!!) „Kobieta która czyni zepsutą całość” (miasta portowe czegóż więc oczekiwać? dziś wakacje i te „widoki”) Pomogła „tchnąć życie” z powrotem w ludzkość po potopie Takim brakiem tchnienia życia są bursztyny z zatopionymi w środku owadami (łzy bogini że nie mogła ich uratować) Walory uzdrowiskowe ziem Bautów są niezaprzeczalne Sporo odniesień coś może być na rzeczy (ku niezadowoleniu wiadomo kogo bo to znów wychodzi na to że jesteście starsi niż Biblia)
https://en.wikipedia.org/wiki/Bau_(goddess)
Czyli ichniejsi kapłani też wtrącali się w politykę?
Chciałbym zobaczyć konfrontację mocy Jezusa z kapłanem Peruna czy innym guślarzem. Taka konfrontacja superbohaterów jak w Marvelu ;))